2010. március 12., péntek

Hogy segítsek Eszterke?-Óvodai problémák


Nehéz erről írnom, az ember szívesebben ír a sikerekről. Sohasem gondoltam, hogy éppen Eszternek lesznek problémái közösségben. Magabiztos, önérvényesítő, pozitív énképpel bíró határozott kislányom van. Bámulatos optimizmussal, önbizalommal. Vagy csak volt? Elromolhat ez ha nem vigyázunk?

A környéken az ovikban már csak vegyes csoportok vannak. Eszter csoportjában egy vele egykorú kislány van csak, bár ő is idősebb nála, a többiek viszont abszolút nagyobbak, idősebbek. Szerintem ebben a korban a kor, hierarchiát is meghatároz.

Elég lassan, véletlenszerűen jöttem rá, hogy gond van, most viszont már azt is látom, hogy a probléma hosszabb ideje fennáll már. Azt tudtam, hogy Eszter mindig csak ezzel a vele egykorú kislánnyal játszik. Az utóbbi hetekben arról is beszélt, hogy a többiek nem bírják őt, nem kedvelik, nem játszanak vele. Ennek sem tulajdonítottam nagy jelentőséget. Azt mondta, elég neki egy barát is, ha ő nincs ott, akkor meg jó neki egyedül is játszani.

Egyik nap, nem akart menni oviba, ez egyébként egyáltalán nem ritka dolog, hol hisztizik mindenen, hol egyszerűen meg is fogalmazza, hogy nem akar menni. Most ilyeneket vetett be: nem akarok átöltözni, mert olyan cuki vagyok pizsamában..-majd egyszercsak zokogva borult a nyakamba: nem akarok menni, összevesztünk a Diával, a megütött engem.-Vigasztaltam, Benedek is elmesélte, hogy ő is látta, hogy Eszter sírt, hogy senki nem vigasztalta meg.-Mondtam Eszternek, azért menjen csak oviba, majd játszik Benedekkel és a barátaival ma. (egy csoportba járnak) Benedek azt mondta, ez jó lenne, de az ő barátai nem akarnak Eszterrel játszani, mert Esztert undorítónak és gusztustalannak tartják. Ezen azért már elcsodálkoztam. Elindultunk oviba, (igyekszem röviden írni) ott rákérdeztem az óvónőnél, elmondta, hogy Eszter az óvodában gusztustalankodik evés közben, ezért ezt mondják rá a gyerekek (vajon tényleg csak ők?) már ültették ide, és oda emiatt. Most olyan mellett ül, aki nem fujjog, hanem nevet rajta (?! ez a megoldás). Az egészen nagyon elcsodálkoztam, egyrészt az elmondás alapján elég régóta mehet ez, Eszter eközben elég régóta hordhatja ezt az undorító vagy, gusztustalan vagy cimkét, az ovonénik próbálkoznak ugyan megoldásokkal ide oda ültetgetik, de a probléma van. Mi a probléma? hogy Eszter csúnyán eszik kiköpködi, belenyúl? És az, hogy emiatt a csoport kiközösíti? Hogy beépül valami rossz önmagáról a személyiségébe?-igen

Ami a legmeglepőbb számunkra maga a csúnyán evés, Eszter picike kora óta gyönyörűen, tisztán, önállóan eszik, a legszebben mindhárom gyerek közül. Ami viszont itthon jellemző ár evés közben, az, hogy szereti, ha rá figyelünk, énekel, vicceseket beszél, vagy hangosan beszél.

Mintha az óvodai figyelemfelhívás nagyon félrement volna. Lehet ezen javítani?

Benedek az utóbbi két napban beszédesebb lett, elmondása alapján a helyzet fokozódik, ebéd közben a gyerekek Eszter egyetlen barátnőjét győzködik, hogy ne barátkozzon ő se Eszterrel, mert csúnya és undorító(an eszik). Mindkét napon ez volt a téma az ovis ebéd alatt, az óvónénik semmit nem szóltak bele, illetve egy dolgot, Benedeket megkérdezték, otthon is ilyen gusztustalanul eszik? Benedek mondta, hogy nem.


Eszter: Az első nap, mikor hallottam a dologról, mondtam Eszternek, kislányom, talán megtudtam, miért nem játszanak veled a gyerekek? Nagyon lelkesen, felugrott, na miért?-elmondtam amit megtudtam, ő pedig akkor nem mondott semmit, később azt mondta, dacosan, nem baj jó nekem egyedül is játszani.


Tegnap és ma spontán nappal bepisilt, tegnap kétszer is.

Sosem hittem volna, hogy Eszter ilyen helyzetbe kerül, és tényleg nem tudom hogy segíthetnék neki, pedig gyermeklélektant tanultam sokat.


Most fogok neki mesélni Rút kiskacsát, és Hamupipőkét, de más ötletem nincsen. Bárki ha erre jár, kérem írja le az első ötletét.
Uzsonna közben beszélgettünk, kérdeztem miket szokott csinálni amire azt mondják, hogy undorító-ő egyre csak azt mondta, rám mondják, hogy én vagyok undorító, én vagyok gusztustalan-újra és újra nekifutottam, hogy értse a kérdést, ő egyre csak ezt válaszolta,-ez a rossz, hogy úgy érzi nem a cselekedete rossz, nem azt itélik, nem fogadják el, hanem őt magát

11 megjegyzés:

márta írta...

Ötletem nem nagyon van, csak együttérzésemről akarlak biztosítani. Nagyon sajnálom a kislányodat. Nálunk egyik gyerek sem szeretett óvodába járni, bár mindannyian későn mentek, de a mostani eszemmel még később küldeném őket, ha egyáltalán...Annyi minden történik ott, aminek nem vagyunk tanúi, és amik külsőleg szemlélve nem is olyan nagy dolgok, de mivel mi ismerjük a gyereket, pontosan tudjuk -tudnánk mi játszódik le benne. Sok mindenről csak évek múlva meséltek, hogy az milyen rossz volt.
Hát nem segítettem semmit, látod. Sajnálom.

Kat írta...

Ó szegényke:( Én elvinném ebből a csoportból, de lehet, hogy nem ez a megoldás.

erika.vari@gmail.com írta...

Mindenképpen elviszem, el is vittem volna, már régen meg is beszéltem egy másik óvodával. Sok egyéb negatív tapasztalat miatt (egyrészt oda ahol egy helyen lesz a 3 gyerek-másrészt..)-pl. csak egy kiragadott apróság, nem köszönnek az óvónénik reggelente, nem üdvözlik a gyerekeket, ha többször hangosan köszönünk, akkor nekünk esetleg oda sem nézve visszaköszönnek, de a gyereknek akkor sem-Benedek mentegeti őket:-ha valaki sokáig hiányzik és utána jön, akkor szoktak köszönni../ Tehát a döntés rég megvan, de ez már ki tudja mióta megy így, nem tudom Eszter magával viszi e majd ezt a ráragadt szerepet.

Kat írta...

Szerintem nem viszi magával. Felháborító az óvónők hozzáállása...

erika.vari@gmail.com írta...

Tényleg felháborító-túl sok értelme nincs is beszélni velük, ill. a probléma megoldásában nem lehet számítani rájuk, hisz nem is értik az egészet :S sajnos
Remélem én is, hogy nem viszi magával, ő erős tényleg és hisz magában nagyon-csakhát kicsi még, csak három és fél éves, ki tudja, nem lehet e mégis erősen megingatni ezt a pozitív énképet

Magdalena írta...

Hű, úgy tűnik tényleg eléggé elfajult a dolog! Ha ilyen negatív módon próbálja felhívni magára a figyelmet, nagyon szenvedhet szegény. Szerintem is vidd el máshova. Ha jó kapcsolatteremtő, ahogy írod, úgy gondolom egy új helyen, tiszta lappal indulva, nem lesz gond.

Kriszti írta...

Szia!
Hát nem egyszerű, de Eszter azonosítja magát, amit őrá mondanak és valószínűleg már tudattalanul ő készíti ezt a helyzetet. Biztosan nem érzi jól magát és ha nem partnerek az óvónők, akkor a kislány érdekében változásra van szükség.
Ne foglalkozz, hogy ki mit gondol. Neki hogyan lesz jobb és kész.
Minden jót kívánok és erőt a helyzet átátásához. A jelek mindig mutatnak valamit.Te jó anya vagy, megoldjátok!!

Névtelen írta...

jo kezdet

Emőke írta...

Halihó, mióta beszélgettünk azóta változott valami?
Mesélj majd ha van időd, nagyon drukkolok nektek, hogy rendeződjön a helyzet!

Hello, I am Gyöngyi Tóth. írta...

Az óvónőknek nem lenne szabad megengedniük, hogy a gyerekek egyik kis társukra rászálljanak. Talán szórakoztatja őket a dolog.
Véleményem szerint a kislány önbizalmát kellene erősíteni, sokat dicsérni. A helyzetet arra lehetne felhasználni, hogy megértse, vannak rosszindulatú emberek, de ezek ellen lehet védekezni. xxx Szimbiózis ügyben:gyongyi.kecskes@gmail.com

Juca írta...

Kedves Bonca!
Nagyon szeretném felvenni Veled a kapcsolatot, mert PONTOSAN ugyanebben a helyzetben vagyok! Nagyon érdekel, hogy mi történt azóta, hogyan tudtátok megoldani...